Tips för att utveckla kreativitet. Del 1

Hej alla. Mitt namn är Heber och jag är en Industrial Designer.
Jag började tjäna mitt uppehälle som en industridesigner med nödvändighet och nu är jag en industridesigner från kallelse.
Under årens lopp har jag samlat erfarenheter som jag skulle vilja dela med dig i form av råd.
Det sägs att när någon ger dig några råd, talar vi om sig själv i det förflutna.
Jag antar att vad jag säger dig, skulle jag ha berättat för mig år sedan.
Jag har två syften. Å ena sidan att uppmuntra dig att rita och designa. Detta vill jag förmedla till designers och de som inte är. Jag har dragit några slutsatser som tjänar bådedesigners och andra aspekter av livet.

Varför säga du måste rita och designa?

Om du frågar en klass av barn som är 5 år: Hur många av er du ritar? Jag är säker på att vi alla höjer sina händer.
Om samma klass, barnen är 12 år gammal, jag upprepar frågan, bara få barn höjer sina händer.
Om samma klass, barnen är 18, jag upprepar frågan vi kommer att vara lycklig om en person höjer sin hand. 
Jag får ofta frågan. När började du designa? Och jag svarar alltid.
Vi börjar på en gång, men de flesta kommer att lämna. 
När vi är barn alla dra! Frågan är ... Därför när vi växer upp stannar vi till design?
När vi växer vi blir mer praktiskt. Vi stannar göra de saker vi gillar bäst, och gör saker som hjälper oss att få andra saker. Det är vad som leder till att bli en vuxen.
Vad händer? Då muskeln kreativitet (eftersom kreativitet är en muskel bildligt talat) Om du inte använder förtvinar (som muskler i kroppen) Och degenererar mycket snabbare än vad som uppnås stärka den. Denna muskel, när vi misslyckas med att utbilda någon gång i vår tonåren, kommer atrofi.
Om vi ​​bygga upp denna muskel nu har vi en energi, en ny kraft som kommer att göra oss bättre utbildade människor, både individuellt och professionellt och socialt, bidrar till att genomföra i våra liv vi utvecklar kreativitet.
När vi var barn vi inte var så krävande. När vi var barn inte spelade någon roll färg, komposition, symmetri, perspektiv ...



När vi växer något händer.
När vi är äldre när något har en naturlig ratio, perfekt eller en fotografisk verklighet, vad vi kasta. Vi säger "inte bra, inte värt min design"
Jag ska ge er ett exempel


Denna ritning Antonio Marinoni gjorde när jag var 8. Jag tror inte att någon tror att denna ritning är dåligt. Det är en ganska komplicerad ritning, särskilt för att vara 8 år gammal. Om du tittar, utsikterna vissa är dåliga ... är en oklar minnesbild.
Men Marinoni blev mycket glad när han ritade och vi njöt av att titta ... Varför säga att bilden inte är rätt?


Det finns andra discipliner som behöver samordningen mellan hjärnan och handen, vilket kräver en svår process av lärande. Dessa discipliner är i köket och skrift. De är något vi öva varje dag och är inte särskilt krävande.
Vi behöver inte vara en utmärkt kalligrafi för att skriva ett meddelande till oss eller skriva ett meddelande till någon.
Ingen säger "Jag kan inte skriva, jag är inte en stor författare"
Inte heller bör det vara en spektakulär kock för att göra oss mat. Ingen säger "jag inte laga mat eftersom jag inte kan göra en stor måltid"
Människor använder köket och kalligrafi som ett sätt att andra saker. Vi skriver för att kommunicera något eller att vi kan laga mat för att mata de hungriga eller njuta av smaken.
Problemet är att vi inte ser ritningen eller design som ett mål.
Både köket och skrift kan avnjutas som ett mål. Om vi ​​har muskeln i kreativitet, så rostiga att vi inte kan njuta av saker som ett medel, kanske borde vi se processen som ett sätt att dra som ett sätt att träna muskeln i kreativitet.



0 comentarios:

Skicka en kommentar